Translate

onsdag 9 maj 2012

Exportera blogg.se till blogger

Fick en fråga hur jag gjorde för att flytta min blogg hit...

Ja ni... det var inte det lättaste kan jag lova...

Ett TIPS!!! Jag markerade och sparade alla kodmallar i var sitt dokument i "Anteckningar" på skrivbordet i datorn, INNAN jag återställde dem... ifall det inte skulle funka.
Om man sparar där, alltså i anteckningar, så städar den bort "skräp" alltså gamla rester av koder som ligger kvar...

Först måste man återställa alla mallar på blogg.se (det är 4 mallar Arkivsida, Kategorisida, Inläggssida och Framsida)
Det gör ni i "designverktyget". Det är kodmallarna som ska återställas.

Sen sparade jag alla återställda mallar på samma sätt som innan jag återställt dem.

Eftersom bloggen kan se lite konstig ut med återställda mallar så la jag tillbaka mina gamla koder, kopierade och klistrade in på rätt plats i designen, efter att jag sparat ner de återställda på datorn.

Eftersom det inte går att exportera direkt från blogg.se till blogger fick jag lov att skapa ett konto på wordpress och först flytta den dit för att sedan kunna flytta den från wordpress till blogger.

Sen gick jag till denna sida och följde instruktionerna.

Jag hade redan tidigare skaffat ett konto här på blogger så att jag kunde pyssla och fixa med min "nya" blogg under tiden, medan jag letade efter HUR jag skulle göra för att kunna flytta den gamla.

Så när jag lyckats exportera bloggen till wordpress gick jag in på "Adminpanelen" direkt under bloggnamnetunder fliken "Min blogg".
Där väljer man "Verktyg" och "Exportera" och följer anvisningarna.

SEN!!! Kunde jag ÄNTLIGEN importera DEN exporterade filen från min dator till blogger och "TA-DA!"

Ja, jag VEEEET!!! Jätte krångligt!!!
Men jag tycker att sånt här pyssel och fix och trix är lite roligt! Men det tog många timmar innan jag kom på hur det var man skulle göra.

Hoppas jag har hjälpt nån i alla fall ;-)

Jag hoppas att jag sagt rätt nu, tror egentligen att jag förträngde hur jag hade gjort ganska fort när det väl funkade ;-)

Kram på er!

1 kommentar:

  1. Jodå, det går att exportera samtliga inlägg - och kommentarer - från deras sida. Men man får bygga lite själv för att det skall gå att få ut något. Har precis suttit och knåpat ihop ett exportverktyg för att lyfta över blogginlägg till Wordpress. Det visade sig fungera riktigt bra!

    SvaraRadera